Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft in het tweede kwartaal veel meer winst behaald dan een jaar eerder. Dat komt grotendeels omdat de zoekgigant vorig jaar een boete van ruim 5 miljard dollar kreeg van de Europese Commissie. Zelfs als die boete niet was meegeteld ging de winst echter met meer dan 10 procent omhoog.
Alphabet hield onder de streep 9,9 miljard dollar over. Dat was een jaar eerder nog 3,1 miljard dollar. Het bedrijf werd daarbij geholpen door een omzet die steeg naar 38,9 miljard dollar van 32,7 miljard dollar een jaar eerder.
Verder kondigde Alphabet aan eigen aandelen in te gaan kopen. Daar trekt het bedrijf 25 miljard dollar voor uit.
Winst Amazon blijft achter
Webgigant Amazon heeft de opbrengst in het tweede kwartaal verder opgevoerd. De kosten stegen echter ook navenant waardoor de winst van het bedrijf van miljardair Jeff Bezos slechts mondjesmaat groeide. Analisten hadden op meer winst gerekend.
De omzet van Amazon kwam uit op 63,4 miljard dollar, een vijfde hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Zowel bij de verkoop van producten als bij de dienstentak, zoals de clouddiensten van het bedrijf, kwam meer geld binnen. Amazon was echter ook meer geld kwijt per verkocht product en ook aan de magazijnen en verzending van die producten en marketing gaf het bedrijf meer geld uit.
Dat alles leidde ertoe dat de winst uitkwam op 2,6 miljard dollar. Dat was een jaar eerder nog afgerond 2,5 miljard dollar. Het gaat om een verschil van 91 miljoen dollar.
Voor het lopende kwartaal rekent Amazon op een omzet die tussen de 66 miljard en 70 miljard dollar ligt. Wel verwacht het bedrijf een fors lagere operationele winst dan een jaar eerder door extra investeringen in snelle bezorging.
Forse verkoopstijging Starbucks
Starbucks heeft een sterk kwartaal achter de rug. De verkopen in vestigingen die al langer dan een jaar open zijn gingen het sterkst omhoog in drie jaar. Daarbij heeft de Amerikaanse koffieketen zijn winstverwachting verder opgeschroefd.
De vergelijkbare omzet steeg met 6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Er ging zo’n 6,8 miljard dollar aan opbrengsten in de boeken. Hiermee presteerde de onderneming beter dan analisten in doorsnee hadden voorzien.
Starbucks deed vooral goede zaken in de Verenigde Staten en China. De keten wist niet alleen meer klanten naar zijn filialen te trekken, ook hogere prijzen deden een duit in het zakje. Starbucks opent ook nog steeds veel nieuwe filialen, al heeft het bedrijf zijn plannen voor uitbreiding in Europa, het Midden-Oosten en Afrika voor dit jaar wel iets afgezwakt.
Onder de streep bleef uiteindelijk 61 procent meer winst over, op bijna 1,4 miljard dollar. De sterke prestaties zijn voor het bedrijf reden om de prognose voor de aangepaste winst per aandeel in het lopende boekjaar op te schroeven. Starbucks rekent nu op 2,80 tot 2,82 dollar, waar eerst werd uitgegaan van een bedrag tussen de 2,75 en 2,79 dollar.